Opleiding coördinator MHB
Er is een groep leerlingen die meer willen en aankunnen dan ze krijgen in ons huidige onderwijs. En deze groep komt steeds meer in beeld. Als leerkracht heb je misschien al een of meerdere leerlingen opgemerkt, waarvan je inschat dat ze heel wat in hun mars hebben: de meer- en hoogbegaafde leerling. Maar er zijn wellicht ook leerlingen in je klas die niet laten zien wat ze werkelijk kunnen. Of je merkt dat je zelf niet goed weet hoe je hen in hun behoeften kunt voorzien, wat je hen kunt bieden. Misschien zie je zelfs probleemgedrag ontstaan of leerlingen die juist steeds meer in hun schulp kruipen. Allemaal signalen dat deze leerlingen behoefte hebben aa n specifieke aandacht, ondersteuning en begeleiding. Maar waar begin je en welke stappen neem je om beter af te stemmen op wat meer- en (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben?
Het is belangrijk om deze leerlingen vroegtijdig te herkennen en te weten wat je kunt doen om de (hoog)begaafde leerling of kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong goed te begeleiden. In deze training willen we je voldoende achtergrondkennis geven zodat je als vraagbaak binnen je school kunt fungeren. Daarnaast ontwikkel je kennis en vaardigheden om te zien wat deze leerlingen nodig hebben. Gespreksvoering en observatie zijn belangrijke elementen daarin. Vervolgens gaan we aan de slag met verrijkingsaanbod, welke lijn je daarin voor je school kunt uitzetten en hoe je in je dagelijkse lesgeven deze leerlingen voldoende kunt uitdagen. En aansluitend gaan we in op de specifieke begeleiding die zij vragen. Door middel van praktijkopdrachten die je in je klas of op je school uitvoert, krijg je inzichten. Het delen van die ervaringen tijdens de training breidt dat nog extra uit. Dit zorgt voor een goede basis om samen met je collega’s op jouw school meer- en hoogbegaafde leerlingen te signaleren, uit te dagen en te begeleiden.
Terugkomdag voor coördinatoren Meer- en hoogbegaafdheid
Heeft u in het verleden onze opleiding tot coördinator MHB gevolgd? Komt u er door de waan van de dag niet aan toe om als coördinator MHB aan de slag te gaan? Of is het onderwijs voor meer- en hoogbegaafden op uw school al volop in ontwikkeling, maar liggen er nog onbeantwoorde vragen? Dan is het verstandig om uw functie als coördinator MHB kracht bij te zetten en deel te nemen aan deze terugkomdag.
Tijdens deze terugkomdag wordt er in vogelvlucht teruggeblikt op de belangrijkste kennis uit de opleiding tot coördinator Meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaringen met andere deelnemers en het stellen van uw vragen. De cursusleider zal gerichte feedback en extra tips geven die u meteen kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt ingegaan op de nieuwste ontwikkelingen en gaan we dieper in op hoe u het onderwijs voor meer- en hoogebaafden (verder) kunt afstemmen op de leerlingen. Ook de rol van coördinator MHB komt aan bod: u krijgt tips om samen met uw collega`s een doorgaande lijn te creëren. Aan het einde van de dag heeft u een persoonlijk actieplan samengesteld, waarmee u als coördinator MHB direct en met frisse moed aan de slag kunt.
Inhoud en opzet van de opleiding
Dag 1
- kenmerken van hoogbegaafdheid en jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
- signaleren, theoretische modellen, profielen
- gespreksvoering om te signaleren en onderwijsbehoeften te onderkennen
- compacten en verrijken.
Dag 2
- onderwijsbehoeften en groepsplan
- link met andere ontwikkelingsproblemen
- het denken en hersenstructuur van hoogbegaafde leerlingen
- onderwijsaanbod afstemmen / creëren
- verrijkingsmaterialen.
Dag 3
- begeleiden
- leren leren, executieve functies
- hulpmaterialen
- fixed en growth mindset
- organisatie in de school
Terugkomdag (optioneel)
- Terugblik opleiding Meer- en hoogbegaafdheidscoördinator.
- Uitwisseling van praktijkervaringen andere deelnemers.
- Mogelijkheid tot vragen stellen en gerichte feedback en tips krijgen voor uw persoonlijke situatie.
- Nieuwste inzichten op het gebied van meer- en hoogbegaafden.
- Tips over het beter afstemmen van het onderwijs op meer- en hoogbegaafden.
- Uw rol als Meer- en hoogbegaafdheidscoördinator: tips om samen met uw collega`s een doorgaande lijn te creëren.
- Persoonlijk actieplan: aan de slag!
Na de opleiding heeft u als cursist:
- heeft u kennis van de theoretische achtergrond, kenmerken en "valkuilen" van meer- en hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong
- heeft u een heldere visie op hoogbegaafdheid, ontwikkelingsvoorsprong
- heeft u inzicht in signaleringsmogelijkheden en problemen die kunnen ontstaan in de ontwikkeling van deze leerlingen
- kent u de algemene onderwijsbehoeften van meer- en hoogbegaafde leerlingen
- weet u hoe u het onderwijsaanbod kunt compacten en verrijken en uw lesgeven beter kunt afstemmen op de onderwijsbehoeften
- heeft u inzicht in het denken van hoogbegaafde leerlingen
- heeft u handvatten op het gebied van begeleiding van hoogbegaafde leerlingen
- heeft u kennis en ervaringen gedeeld met medecursisten
Voor wie ?
Deze opleiding is ontwikkeld voor leerkrachten en intern begeleiders in het basisonderwijs die een substantiële bijdrage willen leveren in schoolbreed excelleren en talentontwikkeling.
Ondersteuning op school
Naast het volgen van deze opleiding is het mogelijk dat een van de trainers gedurende 1 of 2 dagen, bij u op school aanwezig is ter ondersteuning bij de praktische invoering van uw MHB beleid. Bij belangstelling laten wij u graag, in overleg met u, ons voorstel hiervoor toekomen.
Schooljaar 2024 - 2025: locaties en trainingsdata
Online opleiding 1 | ||
---|---|---|
Dag 1 | do. | 23 jan '25 |
Dag 2 | do. | 13 feb '25 |
Dag 3 | do. | 13 mrt '25 |
Online opleiding 2 | ||
---|---|---|
Dag 1 | di. | 18 mrt '25 |
Dag 2 | di. | 08 apr '25 |
Dag 3 | di. | 06 mei '25 |
Terugkomdagen (optioneel) | ||
---|---|---|
Optie 1 | ||
Optie 2 |
Apeldoorn | ||
---|---|---|
Dag 1 | do. | 22 mei '25 |
Dag 2 | do. | 12 jun '25 |
Dag 3 | do. | 03 juli '25 |
Nijmegen (Wijchen) | ||
---|---|---|
Dag 1 | di. | 18 mrt '25 |
Dag 2 | di. | 08 apr '25 |
Dag 3 | di. | 06 mei '25 |
's-Hertogenbosch | ||
---|---|---|
Dag 1 | di. | 18 mrt '25 |
Dag 2 | di. | 08 apr '25 |
Dag 3 | di. | 06 mei '25 |
Breda | ||
---|---|---|
Dag 1 | do. | 23 jan '25 |
Dag 2 | do. | 13 feb '25 |
Dag 3 | do. | 13 mrt '25 |
Eindhoven | ||
---|---|---|
Dag 1 | do. | 23 jan '25 |
Dag 2 | do. | 13 feb '25 |
Dag 3 | do. | 13 mrt '25 |
Maastricht | ||
---|---|---|
Dag 1 | ||
Dag 2 | ||
Dag 3 |
Tijden
De opleidingen op locatie starten om 09.30 uur en duurt tot ca. 15.30 uur, en de online opleiding en terugkomdag start om 09.00 uur en duurt tot ca. 15.00 uur.
Studiebelasting
Totaal ca. 32 u waarvan 19,5 u contacttijd en ca. 12,5 u aan praktijkopdrachten.
Kosten
De prijs voor deze 3-daagse opleiding op locatie bedraagt €. 625,- per deelnemer inclusief de benodigde materialen, certificaat, koffie/thee/fris en lunch.
De prijs voor de 3-daagse online opleiding bedraagt €. 565,- per deelnemer inclusief de benodigde materialen en certificaat (digitaal).
De prijs voor de terugkomdag bedraagt €. 200,- per deelnemer inclusief de benodigde materialen en certificaat (digitaal). Deze dag is optioneel.
Bij aanmelding van 2 of 3 deelnemers van dezelfde school en/of bestuur geldt een korting van 5% en vanaf 4 deelnemers bedraagt de korting 7.5%.
EduCredits
Het aantal EduCredits voor deze training bedraagt 31 resp. 28 (online opleiding)
Aanmelden opleiding coördinator Hoogbegaafdheid
U kunt zich middels onderstaand formulier aanmelden voor deze opleiding. Meld u svp aan met uw e-mailadres van uw school of bestuur. Aanmeldingen met een @gmail, @hotmail etc. worden niet door ons verwerkt.