Traumasensitief lesgeven
Uit het onderzoek dat onder 680 kinderen is gehouden met als titel ‘Ik heb al veel meegemaakt. Ingrijpende ervaringen van leerlingen uit groep 7 en 8’ is gebleken dat bijna de helft van alle leerlingen in groep 7 of groep 8 al één of meer ingrijpende gebeurtenissen heeft meegemaakt (download artikel TNO, 2016).
Niet ieder kind dat een ingrijpende gebeurtenis meemaakt raakt getraumatiseerd, maar inmiddels weten we dat er veel meer getraumatiseerde kinderen rondlopen dan we vroeger dachten.
Kinderen die chronisch getraumatiseerd zijn, ontwikkelen vaak problemen op het gebied van de zelfregulatie (emotieregulatie, beheersen van impulsen), aandacht en het aangaan en onderhouden van relaties. Ook kunnen deze kinderen hyperactief en opstandig gedrag vertonen, zich geheel terugtrekken en op momenten niet bereikbaar zijn. Het gedrag dat getraumatiseerde leerlingen laten zien is voor de leerkracht vaak ongrijpbaar. Het kind kan opeens ontzettend boos of angstig worden, de controle verliezen en zijn eigen aandeel niet zien bij ruzies of conflicten. Vaak leidt dit gedrag tot gevoelens van machteloosheid en frustratie en komen zij in een negatieve spiraal met de ander terecht. In de interactie kan hun traumaproblematiek dan onbedoeld en ongewild versterkt worden.
Onze training, traumasensitief lesgeven, biedt onderwijsprofessionals meer inzicht, kennis en handvatten om met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om te gaan. Binnen deze training wordt gekeken naar het gedrag, de interactiepatronen en worden er handvatten gegeven over hoe leerkrachten op moeilijke momenten weer (terug) in verbinding kunnen komen met het getraumatiseerde kind.
Voor wie is deze training geschikt?
De training is bestemd voor professionals uit het:
- (speciaal) basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsondersteuners
- voortgezet onderwijs: docenten, orthopedagogen, zorgcoördinatoren en teamleiders
- zorgprofessionals: schoolmaatschappelijk werkers, POH-GGZ, ambulant begeleiders
Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten en wordt gegeven door 2 trainers waarvan beiden zowel als gedragswetenschapper en als leerkracht of zorgcoordinator de nodige ervaring hebben met trauma's in het (basis)onderwijs. We starten om 9.30 uur en zijn ’s middags om ongeveer 15.30 uur klaar. Er zal op beide dagen voor een lunch gezorgd worden.
Programma dag 1:
- Verschillende soorten trauma
- Begrijpen van de effecten van trauma
- Emotieregulatie en het brein
- Stressreacties
Programma dag 2:
- Traumasensitief werken
- Bevorderen van de zelfregulatie
- Empowerment + zelfzorg
Schooljaar 2024 - 2025
Nijmegen | ||
---|---|---|
Dag 1 | do. | 22 mei '25 |
Dag 2 | do. | 12 jun '25 |
's-Hertogenbosch | ||
---|---|---|
Dag 1 | di. | 18 mrt '25 |
Dag 2 | di. | 08 apr '25 |
Eindhoven | ||
---|---|---|
Dag 1 | do. | 27 mrt '25 |
Dag 2 | do. | 17 apr '25 |
Maastricht | ||
---|---|---|
Dag 1 | do. | 22 mei '25 |
Dag 2 | do. | 12 jun '25 |
Tijden
De sessies starten om 09.30 uur en duren tot ca. 15.30 uur.
Studiebelasting
Totaal ca. 12 u, waarvan 2 u opdrachttijd/zelfstudie
Kosten
De prijs voor deze 2-daagse opleiding op locatie bedraagt €. 465,- per deelnemer inclusief de benodigde materialen, certificaat, koffie/thee/fris en lunches.
Bij aanmelding van 2 of 3 deelnemers van dezelfde school en/of bestuur geldt een korting van 5% en vanaf 4 deelnemers bedraagt de korting 7.5%.
EduCredits
Het aantal EduCredits voor deze training bedraagt 23.
Aanmelden voor Traumasensitief lesgeven
U kunt zich middels onderstaand formulier aanmelden voor deze training. Meld u svp aan met uw e-mailadres van uw school, bestuur of praktijk. Aanmeldingen met een @gmail, @hotmail etc. worden niet door ons verwerkt.